Zwiedzanie Florencji - katedra, baptysterium, dzwonnica...

Florencja to miasto trudne. Nie umiem odpowiedzieć na powtarzające się pytanie, czy w czasie tygodniowego pobytu w Toskanii warto jeden dzień poświęcić na Florencję. Z reguły jednodniowi turyści wyjeżdżają z Florencji zmęczeni, oszołomieni i nieco rozgoryczeni - ja również miałam takie odczucia po pierwszej wizycie w stolicy Toskanii bardzo dawno temu. Jeśli jednak zatrzymamy się w mieście na dłużej, to się nim zachwycimy, nasycimy i odkryjemy jego niełatwe piękno.
Mieszkałam przez kilka miesięcy niedaleko Florencji, więc mogłam jeździć tam co parę dni, zwiedzać ją bez pośpiechu, za to dokładniej i wolniej, bez stresu. Spędziłam też niedawno we Florencji jeden tydzień, żeby poznać jej aspekt wieczorny, zobaczyć nocą i wczesnym rankiem. To miasto trudne, ale miasto wspaniałe.



Noc na placu katedralnym

 
Niedawno pisałam o zwiedzaniu Galerii Uffizi, dziś skupię się na centrum religijnym miasta.
Katedra, krypta, dzwonnica, baptysterium oraz nowe muzeum katedralne... Nie da się tego wszystkiego obejrzeć w jeden dzień. Czasowo oczywiście tak, ale taki wyczyn nie miałby sensu! Już choćby dlatego trzeba się we Florencji zatrzymać na co najmniej 2 dni.

Obowiązuje jeden bilet wstępu do wszystkich zabytków (oprócz katedry, gdzie wchodzimy za darmo). Kosztuje 15 euro, można go kupić przez internet, koniecznie trzeba wówczas go wydrukować. Kasy biletowe, w tym również automaty, znajdują się po lewej stronie katedry (stojąc przodem do fasady), przy Piazza San Giovanni 7.
Dostępne są bilety zniżkowe: 3 euro - dzieci w wieku 6-11 lat oraz bilet darmowy - do nabycia tylko w kasach, m.in. dzieci do lat 6, duchowni, osoby niepełnosprawne. Ponadto konieczna jest rezerwacja godziny wejścia na kopułę (bez dopłaty) - online lub w kasach automatycznych.
Bilet jest ważny przez 48 godzin od momentu wejścia do pierwszego obiektu. Daty rezerwacji wstępu na kopułę nie można zmienić. Do każdego zabytku można wejść tylko raz.
Baptysterium, katedra i dzwonnica


Katedra Santa Maria del Fiore zajmuje dużą część centralnego placu miasta, a jej gigantyczną kopułę, przedmiot dumy florentczyków, widać z odległości wielu kilometrów. Budowę zaczęto w XIII wieku, na pozostałościach wcześniejszego kościoła (Santa Reparata), którego fundamenty można obejrzeć w podziemiach. Kopułę ukończono w wieku XV, a fasadę w XIX. Wejście do katedry jest darmowe  - podkreślam to, bo wielokrotnie widziałam w internecie nieprawdziwe informacje o biletach. Zazwyczaj trzeba postać w kolejce, ale przesuwa się ona dość szybko. Do katedry wchodzi się drzwiami z lewej strony - stojąc przodem do fasady. Wnętrze jest prawie puste, większość rzeźb została przeniesiona do muzeum. Do kościoła warto jednak wejść, żeby zobaczyć na własne oczy, jak wielki jest to budynek (trzecia co do wielkości katedra na świecie), obejrzeć freski przedstawiające Dantego i kawalera Giovanniego Acuto na koniu oraz spojrzeć od dołu w przepastną kopułę mistrza Brunelleschiego. Można zwiedzić podziemia (za biletem), gdzie znajduje się m.in. grób Brunelleschiego.
Kopuła katedry sfotografowana z dzwonnicy


Na kopułę wchodzi się bocznymi drzwiami, z lewej strony katedry - stojąc przodem do fasady. W sezonie (od maja do października) godzinę wejścia należy rezerwować co najmniej dwa dni wcześniej, inaczej może być już wszystko zajęte. Najwygodniej wspinać się tuż po otwarciu, bo wówczas jeszcze nikt nie schodzi. Schody wiodące na kopułę są strome i dość ciasne, a jest ich aż 463.
Cały wysiłek wynagradza jednak radość z przebywania we wnętrzu tak niezwykłej konstrukcji architektonicznej, oglądanie z bliska fresków Vasariego na wewnętrznych ścianach kopuły, wreszcie wyjście na powietrze na górze i widok miasta w dole, z jego kościołami, nitkami ulic i zamglonymi wzgórzami, które je otaczają. Jak wiadomo, Brunelleschi wygrał konkurs na zaprojektowanie i wzniesienie kopuły. Głównym problemem dla ówczesnych architektów był rozmiar otworu, który miał zostać przykryty - jego średnica ma ponad 45 metrów. Brunelleschi wymyślił rozwiązanie, postawił tak naprawdę dwie kopuły, mniejszą i większą, jedną na drugiej, bez używania belek i rusztowań (nie było tak wysokich drzew na belki). Na szczyt idzie się właśnie pomiędzy tymi dwiema kopułami i to jest niesamowite, ale jeśli macie klaustrofobię, to lepiej zrezygnujcie...
Schody, schody, schody... Wejście na kopułę Brunelleschiego


Baptysterium San Giovanni (Świętego Jana) to ośmioboczny budynek stojący tuż przed katedrą. Słynie z bogato zdobionych drzwi wschodnich (tych naprzeciwko katedry, oryginał w muzeum) wykonanych przez Ghibertiego i nazwanych przez Michała Anioła "Drzwiami Raju". Wnętrze jest pokryte mozaikami z XIII wieku. Wchodzi się z biletem.
Mozaiki w baptysterium


Dzwonnica nazywana jest Campanile di Giotto, choć Giotto tylko rozpoczął budowę - kontynuował ją Andrea Pisano, kończył Francesco Talenti. Na górę prowadzi 414 stopni, a widoki zapierają dech, zwłaszcza na kopułę, która wydaje się być na wyciągnięcie ręki. Oczywiście tu też potrzebujemy biletu.
We wnętrzu Dzwonnicy Giotta


Na muzeum katedralne (Museo dell'Opera del Duomo) warto zarezerwować sporo czasu, bo wizyta jest bardzo ciekawa i przyjemna. Budynek jest odnowiony, wnętrza świetnie zorganizowane i oświetlone, to naprawdę nowoczesne, przyjazne dla turystów muzeum! A poza tym ogromne. Zajmuje 6 tys. mkw i dzieli się na 28 sal. Jego największą atrakcją jest zrekonstruowana fasada katedry wg projektu pierwszego architekta, Arnolfa di Cambio, rzeczywistych rozmiarów - do oryginalnej wielkości. Dla niej jednej warto tu przyjść. Ale oczywiście muzeum pełne jest wspaniałych eksponatów, zgromadzono tu rzeźby i inne zdobienia ze ścian wewnętrznych i zewnętrznych katedry i dzwonnicy, pokazane są modele konkursowe fasady, wyświetlane są filmy, można obejrzeć dokładnie budowę kopuły na modelu i podziwiać z bliska dwa ważne dzieła rzeźbiarskie: "Pietę" Michała Anioła oraz "Marię Magdalenę" Donatella.  Na II piętrze można wyjść na taras i niemalże dotknąć ręką kopuły... Wejście do muzeum znajduje się za katedrą.
Muzeum, po lewej rekonstrukcja fasady katedralnej


Więcej szczegółów i rezerwacja biletów na stronie www.ilgrandemuseodelduomo.it.

Muzuem, sala z modelem kopuły
Florencka "Pieta" Michała Anioła
Plan obiektów do zwiedzania z "biglietto unico"

0 komentarze/y: